Шофирането и проблемите на безопасността

Понеже охранителната дейност днес е немислима без автомобил, започваме една поредица от статии, с които да очертаем най-общо проблемите на използването му в тази сложна и отговорна професия. Ще се опитаме в най-общ план да разгледаме различните казуси и да дадем препоръки в използването на превозните средства при различни типови ситуации. Започваме с най-елементарната – как да шофираме когато на задната седалка се вози VIP клиент: Всеки път сядайте зад волана с чувство на отговорност – автомобилът не прощава небрежното отношение към него. Поставете колана и изискайте същото да направи и клиента. Напомнете му, че Тревър Рийс-Джоунс, телохранителят на принцеса Даяна, е бил единственият, който си е сложил колана в злополучния мерцедес на Доди ал-Файед.

Не тръгвайте с неизправен автомобил, не правете рисковани изпреварвания, не превишавайте скоростта. Карайте така, че клиентът да не блъска с пети по пода на колата от страх, че няма да успеете да спрете навреме. Той трябва да се чувства в колата, така уверено, все едно е в офиса или дома си. Ако гледате напред, гледайте не “под носа” си, а далече напред, така че да работи и периферното ви зрение. Ако клиентът обича бързите скорости и иска да се състезавате с други автомобили, убедете го, че тези детинщини са по-страшни и от терористи. Обстановката отзад и встрани, е не по-малко важна, от обстановката напред. Ако обръщате внимание и на тези посоки ще имате възможност да забележите „опашка”, но още по-важно е, че ще имате възможност за предотвратите евентуално сблъскване. Отзад може да ви застигне автомобил с неизправни спирачки, и неговият шофьор отчаяно да натиска клаксона и да просветва с фарове… Откъснете се от него, ако е възможно, или му дайте път. Не е нужно да виждате само наглост в „молбата” на другия шофьор да го пуснете да мине. По-странно трябва да ви се струва поведението на шофьор, който след като след като ви е настигнал намалява скоростта, за да ви „виси на опашката”. Не се опитвайте да назидавате някой, който се опитва да ви изпреварва, а срещу него се носи насрещен автомобил. Внимателно намалете и едновременно с това се дръпнете плътно вдясно, за да може рискуващия водач да завърши маневрата. Това не е някакво рицарство на пътя, а грижа за живота на клиента и вашият собствен. Намалете, и в случай, че вие сте тази насрещно движеща се кола, а към вас се носи див ентусиаст, изпълняващ рисковано изпреварване. Дайте му възможност да завърши изпреварването, вие сте не по-малко заинтересовани от това. Следете внимателно поведението на съседните автомобили на сух път. Възможно е те да се движат нестабилно поради технически повреди, шофьорът да се чувства зле или просто да е пиян. Увеличете дистанцията и се откъснете от такъв автомобил. На хлъзгав път не позволявайте към вас да се приближават други автомобили прекалено близко, всеки момент техните шофьори могат да загубят управление и да се врежат във вас. Особено важно е на всяка цена да се избягва челен удар с каквото и да било. Челният удар при шофиране извън града обикновено завършва с тежки травми и човешки жертви. В аварийна ситуация действайте до последно, завъртете волана така, че да избегнете челния удар. Ако вече е невъзможно да се избегне сблъсъка, е по-добре да се ударите в храст, отколкото в стълб. По добре е да се блъснете в дърво, отколкото в бетонна опора. По-добре е да се ударите в попътно движеща се кола, отколкото в неподвижен обект. Отучете се от навика при екстрена ситуация да натискате съединителя и спирачката едновременно. Този рефлекс се изгражда в авто школите, за да не гасне двигателят при спиране. Когато натискате спирачката при включена предавка, вие допълнително спирате и с двигателя. Спирачките се натискат не постоянно, а като „помпате” педала. Спиращият ефект ще се усили, ако успеете да превключите на по-ниска предавка. Екстреното спиране невинаги е най-добрия начин за изход от аварийна ситуация. Често то води до блокиране на колелата и поднасяне. Ако колата започне да поднася на хлъзгав път просто натиснете съединителя и така ще възстановите стабилността й. На такъв път не превключвайте предавките по време на завой. Ако автомобилът поднесе не скачайте с всички сили на спирачките, а отнемете газ и се постарайте да удържите колата на пътя. Помнете, че автомобили с предно и задно предаване реагират различно на поднасяне. Автомобил със задни задвижващи колела по-лесно поднася, но и по-лесно се овладява, по-добре се подчинява на кормилото при опит да се изравни. Автомобилите с предно предаване са по-устойчиви, но ако поднесат не винаги е възможно да се овладеят. С подозрение се отнасяйте към всевъзможни крайпътни инциденти: те могат да бъдат клопка. Не намалявайте, за да разглеждате катастрофа, а най-добре без да спирате се обадете на тел. 112. Убедете клиента никога да не взима хора на автостоп, даже това да е млада и привлекателна блондинка… Обяснете, че блондинката може да служи за примамка на терористи, които искат да ви спрат на място определено за засада, или за интимна партньорка с цел съблазняването му, изпратена от противника. Роля на спиращ фактор могат да играят старци, деца, жени с детски колички, тъй като е много сложно да се различат действията на обикновени хора от спектакъл по сценарии. Никога не спирайте да помагате на аварирал автомобил, нека това да свършат хора, които за разлика от вас не отговарят за безопасността на други хора!

Внезапното спиране на автомобила пред вас винаги е опасно. То може да е преднамерено или да е обикновена авария. Никога не „висете” на задната броня на предния автомобил! Спомнете си съдбата на на Алдо Моро и Ханс Шлайер: и при двамата, преди да бъдат отвлечени, автомобилите, в които са се возили са били спрени с помощта на превозното средство намиращо се пред тях. Особено често ще видите по улиците да се движат в „пакет” двойка автомобили на охранявани лица. Дори и при добре обучена охрана това е изключително опасно, защото лишава шофьорите от възможността да маневрират и при добре организирано покушение се блокират едновременно и двата автомобила. И ако в града това е опасно, то извън града е напълно безразсъдно и ненужно. Шофьорите при такова каране и постоянно следене за плътната дистанция се уморяват бързо и губят инстинкта да наблюдават останалите участници в движението, което пък е с пъти по-важно от идеята да не се вклини във формацията чужд автомобил. Ако все пак е станала лека авария, не отваряйте вратите, не спускайте стъклата и не гасете двигателя! Бъдете готови незабавно да изведете клиента при първия признак на опасност, дори и ако трябва да използвате колата като таран. Създайте си навик никога да не спирате плътно до предната кола. Разстоянието трябва да позволява да се извърши заобикаляне, без да използвате задна предавка. Не разчитайте да стреляте от стоящ на едно място автомобил! Това е изключително лош вариант. Историята на подобни нападения показва, че телохранителите рядко са успявали да направят дори и един точен изстрел и са загивали. Не изоставяйте автомобила ако попаднете в засада! С него ще се измъкнете по-бързо, отколкото без него. Карайте до последно, докато колата се движи! Вероятността от нападения при движещ се автомобил не е висока. Това може да стане чрез обстрел или от настигаща ви кола, или най-често от мотоциклет или мотопед, които имат голяма маневреност дори при плътен трафик. Без автомобил за съпровождане, откъдето да бъде нанесен удар в гръб на нападателя, е трудно да предотвратите такава заплаха. Ако изведнъж забележите оръжие в ръцете на моторист, опитайте се рязко да завиете вляво, за да го извадите от равновесие. Или намалете рязко, или дайте пълна газ, за да затрудните прицелната стрелба. По-сложен, но често необходим маньовър е избутването. Опитайте се да избутате от пътя автомобила, представляващ заплаха за вашия клиент. При това обаче, вашият автомобил трябва да запази направлението за движение. Помнете, за да имате право да извършите тези маневри заплахата трябва да бъде очевидна, иначе ще ви се наложи да попаднете под ударите на закона и за давате дълги обяснения, защо сте блъснали добри хора, возещи се в много скъпа кола. Обикновено нападенията се извършват като се изпреварва отляво или за да стреля удобно човека до шофьора, или за да ви притиснат към края на пътя и да ви накарат да спрете. Запомнете добре: изблъскването при скорости над 60 км/час е смъртно опасно! Освен това при висока скорост автомобила, който вие ще се опитате да изблъскате, ще има много голяма инерция. След удара с вашия автомобил той няма да изхвърчи от пътя, а ще се завърти около оста си и ще застане зад вас и пак ще ви настигне. Изблъскването е най-ефективно при скорости не по-високи от 40 км/час. При правилно извършена маневра ще може да избутате дори и кола по-тежка от вашата. Възможно е, противникът да се изплаши от вашия избор и рязко да забави ход, така че първо пробвайте с лъжливо действие, без да влизате в контакт. Ако това не помогне – давайте смело! Противникът трябва да опише дъга и или да изхвърчи от пътя, или да се окаже обърнат в обратната посока. През това време вие ще успеете да отминете достатъчно на далеч. Избутване могат да използват и против вас. Не противодействайте на сблъсъка чрез волана. Въртете волана в посоката накъдето е започнал да се върти от удара вашия автомобил: завъртете се. Като се завъртите на 180 градуса, ще можете да се отдалечите в направление обратно на това на нападателя. Другият вариант е да продължите завъртането до 360 градуса и да се престроите зад противника. Не отработвайте тези техники без опитен инструктор и защитен шлем! При неправилно изпълнение те са опасни за живота и здравето ви!

Най-често нападения над охраняваните лица стават при качване и слизане от автомобила. Затова предварително може да се огледа мястото, от което охраняваното лице трябва да се качи в колата или там където трябва да слезе. Ако телохранителят е сам, това не винаги може да се прави, но пък при ситуации с неголям риск не е и задължително. Не е желателно да се стои до колата, докато се довършва разговор с някого или се разглеждат забележителности. Необходимо е да се тръгне веднага, без бавене, да се спира колата колкото се може по-близо до изхода. По маршрута за най-опасни се считат първите и последните 50 метра: нападателят може да не знае вашия маршрут, но няма да му е трудно да ви причака до дома или офиса. Самият автомобил ще бъде атакуван, след като похитителите са изучили подробно маршрута, по който се движи, затова е хубаво да има разработени няколко маршрута и да бъдат използвани без да има система в това. По този начин похитителят няма да може да изчисли точно по кои улици ще мине охраняваното лице. Необходимо е да се избират най-вече оживени и добре осветени трасета. По-добре е да се шофира по-дълго, по хубав път, отколкото да се мине напряко през тъмни и безлюдни пресечки. Да се избягват тесните улички, защото в тях няма място за маневра. Важно е да има готовност по всяко време за престрояване вляво или вдясно, за завои или обръщане в обратна посока. За предпочитане е движението в най-лява лента. В нея скоростта на движение е по-висока и освен това повечето нападения започват с атака на шофьора.

Трудно е да бъде притиснат шофьор към дясната мантинела или бордюр, като и да бъде заобиколен и настигнат от мотоциклетист от ляво. Където и да се пътува трябва да се планират минимум два маршрута: основен и резервен. Резервният маршрут трябва да е близо до основния, за да можете да се възползвате от него бързо. И по двата маршрута трябва да сте минали поне веднъж предварително, и то в същото време на денонощието, по което ще се използват в охранителен режим. Хубаво е да се отбележат на схемата на маршрута всички проблемни моменти: ремонтни работи, подлези, надлези, задръствания (по кое време?), сложността на отклоненията, ориентири за завиване, разстояния до поделенията на МВР, болници, дежурни аптеки. Трябва да се стремите да сведете до минимум броя на спиранията по маршрута, включително и спиранията на кръстовища – там сте най-уязвими. Разумно е, когато има възможност, един от телохранителите да изпълнява задълженията на шофьор и постоянно да се намира в автомобила. Обикновено шофьорът е обучен да шофира по правилата и толкова. Телохранителят зад волана трябва да умее доста повече. Никога не бива да се използва автомобила за лични нужди от шофьора и да се возят други хора в него, дори и с разрешение на клиента! “Случаен” пътник може незабелязано да монтира “бръмбар”, мина или да атакува. Не бива да се позволява на клиент в повишен риск сам да отваря, пали, или мести от мястото му автомобил, ако е бил оставен без надзор! Това е длъжен да направи охранителят след щателен оглед. На малка скорост да се провери действието на спирачната система и чак тогава да се позволи на клиента да се качи. Ако „шефа” има желание да шофира сам, нека да има тази възможност, след като телохранителя или шофьора се убеди, че колата е изправна. Желателно е при различните пътувания ако автомобилът е със затъмнени прозорци, охраняваното лице да сменя положението си на задната седалка в ляво или дясно. Желателно е в автомобила да има колкото се може по-малко страничен шум, например силна музика. Това помага навреме да се чуе сигнал за опасност, технически проблем с автомобила, външен шум /приближаващ мотоциклет/ или клаксон на някой нахалник отзад. Мобилният телефон винаги трябва да е в готовност, за да се извика помощ. Но ако внезапно пред автомобила изскочи човек с огнестрелно оръжие, телефонът няма да помогне. Подходящо е да се наведете, да натиснете газта и да насочите колата срещу атакуващия. Ако той не успее да отскочи и го ударите, не бива да следвате правилата, които се спазват при пътно транспортно произшествие. Не бива да се спира, за оказване на първа помощ, да се вика “Бърза помощ” или да се чака на мястото КАТ. Трябва да продължете напред. Най-вероятно, похитителят не е сам, и след вас ще последват изстрели. Колкото по-бързо отминете, толкова по-големи са шансовете ви да оцелеете. Даже и автомобилът да е повреден, но все още се движи – натиснете газта! Устойчивостта на много коли е изненадваща. Спомнете си горящия “Мерцедес”, в който се спаси Шеварднадзе! От друга страна дори и брониран автомобил няма да издържи дълго време, ако е на място и е подложен на системен обстрел или друг вид атака. Бронираните стъкла обикновено издържат три-четири изстрела в малка площ, след което поддават. За съжаление описаните мерки за защита не касаят само рисковите личности. Последните две години показаха множество атаки над хора с обикновен бизнес или просто с по-високо благосъстояние. Кой може да бъде заплашен от подготвена атака и какви са признаците за това? Това е тема за друга поредица статии и за специално обучение.

Милен Иванов, броеве 2, 3 и 4 на Списание Professional

Новини

picture

Акустичен сейф с прозрачен капак

Виж още »

Проекти

picture

Акустичен Сейф

Виж още »

Библиотека

picture

Защита от подслушване през мобилен телефон

Виж още »