Охрана чрез GPS

Проследяването и охраната на обекти, в частност автомобили, с помощта на GPS не е нова идея и технология. На българския пазар услугата присъства от 1998 година. Въведена е от дъщерна компания на един от мобилните оператори. В момента пазара на GPS услугите е силно развит и дори пренаселен. С времето освен технологията се развиват техническите устройства, видовете предлагани услуги и естествено цените. Това позволява от скъпа услуга, предназначена за охрана на луксозни автомобили, GPS tracking да се превърне в достъпна и необходима част от бизнеса и системата за сигурност на даден субект.
GPS позиционирането представлява определяне на географските координати на дадено място чрез използване приемането на сателитни сигнали от спътници, изведени в геостационарна орбита. В момента за граждански цели са налични три системи: GPS на САЩ, Galileo на Европейския съюз и Европейската космическа агенция и ГЛОНАСС на Русия. GPS приемника на практика е радиоприемник, който приема сигналите от сателитите. На базата на това какъв сигнал получава от всеки отделен сателит, GPS приемника изчислява местоположението, привързано към географска координатна система. Макар първоначално разработена за военни нужди, GPS технологията в момента се използва широко в промишлеността, в бизнеса и за лични цели. Почти всеки автомобилист вече разполага с GPS навигационна система.
GPS tracking е клон на GPS технологията. Идеята в тази технология е GPS приемник, монтиран в дрехите или екипировката на човек, в превозно средство или предмет да извършва позициониране, да записва координатите на точките, в които се е намирал и след това или в реално време да предаде цялата информация на потребител. По този начин получателя на информацията знае маршрута на придвижване на обекта, скоростта на придвижване във всяка точка, времето за движение и престой. Например съвременните GPS тракери, монтирани в автомобили натрупват и предават информация за състоянието на автомобила, разхода на гориво, времето за работа и други. Използват се и като част от охранителната система на автомобила и товара, като дават индикация за отваряне на врата или капак, напускане на определен район, задействане на двигателя и други данни.
Основната услуга в България, свързана с GPS tracking включва монтиране на GPS устройство в автомобил на клиент, получаване и обработка на сигналите от GPS устройството и предоставяне на клиента на достъп до тези данни. Услугата се ползва от повечето компании, чиято дейност включва използването на голям автопарк.
Друга група ползватели на услугата са лизинговите и застрахователни компании. Целта в този случай е при кражба на автомобил или скъпо оборудване същото да бъде открито чрез сигнала от монтирания GPS tracker.

На практика се случва следното: инсталира се GPS tracker в автомобил на даден клиент, сигнала от тракера постъпва на сървъра на фирмата оператор, клиента получава онлайн достъп до данните чрез личен акаунт срещу месечна вноска от 20-30 лева.
Тази схема обаче не е особено ефективна при кражба на автомобил, при проследяване на товар, пратка или скъпо оборудване. Не-ефективността идва от конструктивните особености на използваните устройства.
Масово използваните в момента GPS тракери не са автономни устройства. Те са със сравнително големи габарити, изискват свързване с електрическата мрежа на автомобила /нямат автономно захранване/, ограничени са относно възможните места за монтаж поради изискването да имат добра видимост по отношение на сателитите, излъчват непрекъснато в GSM диапазона.
Всички тези особености, които нямат значение при нормалното ежедневно функциониране на автомобила се превръщат в недостатък при кражба на автомобил. Автокрадците са запознати с GPS технологията и първото им действие е да включат GPS джамър (заглушител), с което блокират работата на стандартните GPS тракери. Второто им действие е да паркират колата в подземен гараж или метална клетка и да извършат проверка за наличие на GPS тракер в автомобила. Свързването към електрическата мрежа на автомобила, ограничените възможни позиции за монтаж, големите габарити и силния GSM сигнал бързо показват наличието на GPS тракер и неговото местоположение в автомобила.
Друг проблем е получаването на информация от тракера през фирма оператор. Този начин на получаване на данни, увеличава броя на лицата, запознати с навиците на работа и движение на набелязаната цел, както и с това какъв тип техника има монтирана на нея. Това е важна предварителна информация, която може да бъде предадена на крадците и която клиента не може да контролира.
За да се намали шанса от разкриване на GPS тракер при кражба на контролиран продукт, група български фирми разработва нова хардуерна и софтуерна платформа на гама от GPS тракери. Философията при разработка на тракерите е в насока скрита работа, трудна откриваемост, дълготрайност на батерията, възможност за допълнително локализиране на местоположението чрез пеленгация на GSM мрежата, без достъп до GPS сигнал. Тези качества ги правят уникални на свободния пазар и ги доближават до професионалните устройства, използвани от специалните служби, но на няколко пъти по – ниска цена. Производството е базирано в България.

Първото предимство на българската разработка са малките размери на устройството – 50 х 30 х 10 mm.
Второто предимство е голямата автономност. В зависимост от режимите на работа автономността може да достигне 12 месеца.
Трето предимство е новия начин на приемане и обработка на сателитните сигнали, което позволява монтаж в места със слаб сателитен сигнал. Това разширява възможните места за монтаж.
При липса на сателитен сигнал тракера се позиционира през GSM мрежата и изпраща данни за местоположението си и обслужващите го клетки на мобилния оператор. В тракера има вграден допълнителен радио маяк с дистанционно управление за по-лесно локализиране в градска среда. Един от предлаганите модели тракери работи с две GPS системи едновременно, което повишава точността на позициониране до 2 метра и намалява вероятността от лошо прихващане на сателитен сигнал.
Друго предимство е наличието на три различни канала за управление и предаване на данни – чрез SMS, през GPRS и през CSD канала на GSM мрежата.
Липсва непрекъснато излъчване на сигнал. След монтирането, тракера може да бъде поставен в режим „покой”, при който няма активни радио излъчвания. При извършване на кражба или по желание на клиента, устройството може дистанционно да бъде активирано и приведено в някой от режимите му на работа. Процедурата по промяна режима на работа може да бъде извършвана многократно до изчерпване капацитета на батерията на тракера.
Получаването на сигнала от тракера зависи от желанието и възможностите на клиента. Управлението и получаването на информация може да се извършва от мобилно комуникационно устройство /GSM, смартфон, таблет, лаптоп/, от стандартен компютър, през сървър, собственост на клиента или чрез теглене на информация от сървър на фирмата разработчик. Разработения софтуер позволява ползването на пълните функции и тяхната визуализация през всички устройства.
Използването на GPS тракер е доказало своята ефективност при определяне на местоположението на различни транспортни средства. Миниатюрните размери на устройството позволяват неговото скрито поставяне и предаване на обективна информация, независимо от състоянието на останалите охранителни системи, монтирани на обекта.
Корпусите, в които се изработва устройството могат да бъдат променени по заявка на клиента, като е възможно вграждане и камуфлиране в части от стандартно оборудване.

При монтаж на тракера и включване, същият преминава в режим „ПОКОЙ”. В този режим се извършва позициониране, но няма излъчване на сигнал през GSM мрежата. Клиента може периодично, дистанционно да активира режимите на предаване на данни, за да следи движението на обекта или просто да получи данни за техническото състояние на тракера.
При необходимост тракера може да бъде приведен в активен режим. Съществуват три вида активен режим: непрекъснато предаване на данни, периодично и при запитване. Непрекъснатият режим се реализира през GPRS или CSD канала и позволява получаване на данни в реално време. В режим на периодично предаване на данни устройството се активира на определен период от време, само излъчва данни и ако междувременно няма получена нова команда за промяна на режима, отново преминава в режим „покой”. В режим „при запитване” устройството е в активен режим, но изпраща данни само когато получи запитване от оторизиран потребител.
Ето един възможен сценарий за използване на тракера:
При кражба на автомобил, монтираният тракер се намира в положение покой. След няколко дни се включва в режим периодично предаване на данни. Например, веднъж на три часа или веднъж на 12 часа. От отговора на тракера освен координатите на местоположението му се получава информация за това какъв е способа за позициониране, както и каква е силата на сигнала на клетките на мобилните оператори. От тези данни може да се направи извод дали автомобила е в закрито пространство, подземен гараж или на открито. При локализиране на автомобила и задействане на силите за издирване, тракера се привежда в режим на непрекъснато предаване на данни, като по този начин се получава информация за реалното движене на автомобила или точните координати на неговото местоположение. Ако силите за издирване не могат да локализират визуално автомобила – например автомобила се намира в затворена клетка, в подземен гараж, където има още няколко заключени такива, в контейнер на терминала, на пристанището или във фургон се включва дистанционно вградения радио маяк, който позволява локализиране на тракера с точност до 50 см.
Описаният по горе процес може да бъде задействан веднага след установяване на кражба или няколко месеца след това. Въпрос на обстановка и преценка. Понякога е добре да се опита моментално откриване на автомобила, друг път е по-добре това да се направи след няколко дни или седмици, когато никой от крадците не очаква работа на GPS тракер и не се вземат мерки за заглушаване и откриване на евентуален такъв.
При нормална експлоатация е необходимо батерията да се зарежда веднъж на 9-10 месеца. При спадане на батерията под 30% от капацитета, тракера изпраща сигнали с напомняне, че е необходим заряд на батерията, заедно с всяко изпратено съобщение. При спадане на батерията под 10% от капацитета, устройството се самоизключва, с цел предпазване на батерията от повреда при пълен разряд. Наличният външен извод позволява включване на външно захранване или на допълнителна батерия, което позволява многократно увеличаване времето на работа.
Тракерът може да бъде монтиран почти навсякъде в един автомобил. Устройството притежава уникална система за приемане и обработка на сигналите, позволяваща му работа в условия, при които други модели не биха били работоспособни. Все пак при монтажа е необходимо да се извърши проба, за да се гарантира правилната работа и изпълнението на всички функции.
С описаната по – горе гама тракери могат да се контролират не само автомобили, а и пощенски, куриерски пратки, скъпо оборудване, хора, животни и други. Това ги прави подходящи за всякакъв тип потребители. Малкият размер, мощната система за позициониране и пренос на данни, голямата автономност, лесния монтаж и управление и атрактивната цена правят описаната гама тракери силно средство за проследяване и контрол на имущество и борба с нежелано посегателство върху същото.

Екип Профисек, брой 8, списание Professional

Новини

picture

Акустичен сейф с прозрачен капак

Виж още »

Проекти

picture

Акустичен Сейф

Виж още »

Библиотека

picture

Защита от подслушване през мобилен телефон

Виж още »